Hvad er forskellen på SEO og SEM?

Hvad er forskellen på SEO og SEM

Du har sikkert hørt de to begreber, SEO og SEM, blive brugt i forbindelse med online markedsføring. Men hvad betyder de egentlig og hvad er forskellen?

SEO og SEM

SEO er et udtryk for søgemaskineoptimering. Det betyder at du optimerer din hjemmeside og dine tekster, så de rangerer så højt som muligt blandt søgeresultaterne på søgemaskiner, f.eks. Google. SEO tager tid, arbejde og viden da det kræver at du ved, hvad du skal optimere på. Desuden kan det tage lang tid før du ser resultaterne af dit optimeringsarbejde, og det er derfor ikke en her-og-nu-løsning.

Du betaler ikke for SEO, da det ikke er annoncer. Men da der ligger meget viden, tid og arbejde bag SEO, er der mange virksomheder der betaler for professionel assistance. SEM er derimod et udtryk for søgemaskinemarkedsføring og dermed betalt annoncering på søgemaskiner som Google.

Når du søger efter noget på Google, vil du som oftets få vist nogle annoncer øverst blandt søgeresultaterne. Hvis du formår at lave dine annoncer så målrettede som muligt, vil dine annoncer blive vist til personer, som er potentielle kunder.

Hvad skal du fokusere på?

Som udgangspunkt anbefales det at fokusere på både SEO og SEM. Men hvis du ejer en mindre virksomhed og budgettet til markedsføring er begrænset, vil det være oplagt at fokusere på én af delene. Hvis du ikke har noget imod at vente lidt på resultaterne, så vil SEO være en oplagt mulighed for dig.

Hvis det er god SEO, vil din hjemmeside rangere højt blandt søgemaskineresultaterne. SEO skal vedligeholdes, hvorfor du skal have tiden og ressourcerne til dette. Hvis du derimod gerne vil se resultater med det samme, bør du have dit fokus på SEM. Hvis du laver en betalt annonce, vil denne blive vist før det organiske resultat, hvorfor en potentiel kunde formentlig vil se denne først.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *