Første del af spørgsmålet: Hvor lang tid det tager at lave SEO
Lad os starte med den del, der måske er mere nemt at svare på, for der er intet klart svar. Det at lave SEO indebærer mange ting. Lige fra at have styr på det tekniske fundament af sin hjemmeside til at lave søgeordsanalyse til at lave SEO tekster.
Dog ved jeg af erfaring, at når jeg bliver spurgt om det her, så handler det mere om det, man kalder for on page SEO. Den del handler mere specifikt om de tekster, man skriver på sin side.
Hvis jeg skal tage udgangspunkt i mig selv, så kan det godt tage 1-2 timer at lave en god SEO tekst. Den tid bruger jeg først på at finde et relevant emne, finde de rette søgeord og så selvfølgelig lave den bedste tekst ved brug af de ord.
Når du skal lave SEO er det langt fra nok med en tekst. Jeg kan ikke fortælle dig, hvor mange tekster du skal lave. Ofte handler det heller ikke om mængden af SEO optimerede tekster men mere om kvaliteten af dem. 1 rigtig god tekst er langt bedre end 10 middelmådige. Det kan derfor godt tage lang tid i det samlede billede at lave SEO. Dog kan du forholdsvis hurtigt lave de enkelte tekster.
Hver gang at jeg laver en tekst til min hjemmeside, bruger jeg min egne 10 tips til en god SEO tekst. De 10 trin sikrer dig, at du også laver en god tekst, der opfylder alle de basale SEO krav – nemt og enkelt.
Anden del af spørgsmålet: Hvor lang tid det tager, før man kan se effekten af sin indsats
Den her anden del er i og for sig både simpel og kompleks at svare på. Det er nemlig sådan, at vi skal huske på, at SEO langt fra er et quick fix. Der findes mange former for marketing, hvor du kan eksekvere noget i dag og se resultater allerede i morgen. Sådan er det ikke med SEO, desværre. For hvis det var så nemt, så lå alle jo nr 1 – og det er der alligevel ikke plads til!
Nå, men man siger, at effekten af en god indsats først kan ses 3-12 måneder efter, at man har været i gang. Og med en god indsats mener jeg, at du har arbejdet aktivt med mange tekster. Samt at du har haft fokus på de forskellige dele af SEO der spænder fra: on page til off page til den tekniske del.
Du kan holde øje med, om din indsats har påvirkning på din hjemmeside i et program som Google Analytics.