Forskellige måder af finde relevante søgeord på
- Brainstorm: Start med at skriv alle de ord ned der falder dig ind, når du tænker på din egen branche og virksomhed.
- Konkurrenterne: Gå ind på dine konkurrenters hjemmesider og kig på hvad de bruger af ord på deres side.
- Google Search Console: Kig på Google Search Console for at se hvilke søgeord dine kunder finder dig via på nuværende tidspunkt.
- Værktøjer: Brug et værktøj såsom Ubersuggest for at få ideer til søgeord samt se hvor meget folk søger på dem.
- Synonymer: Når du har fundet nogle søgeord, så kan du prøve at finde på forskellige måder at skrive det samme på.
Primære og sekundære søgeord
For at komme til at ligge øverst på Google, så er det virkelig vigtigt, at du har styr på dine søgeord. Hvis du ikke har det, så vil du have svært ved at komme i gang med søgemaskineoptimering.
Inden vi kommer helt i gang, så skal du lige vide, at der er noget, der hedder primære og sekundære søgeord.
Det primære søgeord er det, som din tekst centrerer sig om og som fremgår af din overskrift. De sekundære støtter sig op omkring det primære søgeord.
Ens primære søgeord kan eksempelvis være ‘lasagne’, og de sekundære søgeord kunne være noget ala ‘lasagne opskrift’ og ‘vegetar lasagne’.
Du skriver ikke de bedste SEO tekster ved at fylde en masse forskellige søgeord ind i teksten. Du skal udvælge dem nøje og ikke lade dem fylde mere end 3% af teksten.
Nå, lad os komme til sagen!
Inden du kommer alt for godt i gang!
Hver af de næste 5 metoder skal ikke nødvendigvis gøres hver for sig, og den ene fremgangsmåde udelukker ikke den anden. Prøv at kombiner flere af metoderne og find ud af hvad der virker bedst for DIG.
Når du har fundet dine søgeord, kan du blive klogere på, hvor du placerer dem i din tekst. Du kan blive klog på, hvor de placeres, og hvordan du skriver en SEO-tekst i min anden e-bog.
1. Brainstorm ideer
Alle gode ting starter med en brainstorm, og her er søgeordsanalyse ingen undtagelse. Du kan med garanti finde på nogle gode og oplagte søgeord, når du giver dig tid til at tænke dig om. Tænk over hvad det er for en virksomhed du har.
Hvis du sælger ydelser, kan du tænke over, hvad de ydelser hedder. Du kan også i den sammenhæng tænke over, hvad dine kunder kalder dine ydelser for eller efterspørger hos dig. Det må gerne både være enkelte ord, du skriver ned men også flere sammensatte ord.
Det kan eksempelvis både være ‘Hjælp til at bygge en terrasse’ og ‘Terrassebyggeri‘. Hele formålet er bare at tænke på ord, som du tror, at dine kunder vil søge efter, når de skal finde frem til dig, og det du kan tilbyde. Sælger du produkter, skal du tænke i ord, der kan beskrive dine produkter. Det kan både være ‘Kjoler’ eller ‘Kjoler til fest’.
2. Se på konkurrenterne
Det her kan godt virke lidt mærkeligt, for man må jo ikke kopiere sine konkurrenter? Og nej, det skal du bestemt heller ikke. Du kan dog sagtens lade dig inspirere af, hvordan de har gjort tingene. Særligt hvis de har nogle af de placeringer, du rent faktisk godt selv vil have.
Du kan gå ind på top 3-5 i søgeresultaterne og se på, hvilke ord der går igen på deres side. Hvilken overskrift har de? Hvilke ord florerer i deres underoverskrifter og generelt på deres side? Skriv dem ned så du har dem.
Gennemgå så de forskellige sider og se nu på den liste over ord, du har skrevet ned. Se på om der er nogle bestemte ord, der går igen. Eller måske er der et særligt afsnit, der går igen.
Nu har du nogle forskellige ord, og kan så se på, om du føler, at nogle af de ord ville give mening på din egen side.
3. Brug Google Search Console
Hvis du ikke har stiftet bekendskab med Google Search Console, så er tiden altså inde. Det er et genialt program, der overordnet set kan give dig et indblik i, hvordan folk finder frem til din hjemmeside.
Du kan se, hvilke ord folk søger på, når de finder dig og meget mere. En god ide er derfor at tage et kig på, hvordan folk finder dig nu. De finder måske frem til dig primært gennem 2-3 ord, men det er jo ikke nødvendigvis fordi, at du ligger nr. 1 på søgningen i de ord. Der er altså et potentiale for, at hvis du arbejder med de ord, at du så kan komme længere op i søgningerne.
Nogle gange handler det om at plukke de lavthængende frugter, og hvis der er nogle ord, du allerede rangerer på, så kan du arbejde videre med de ord. Enten ved at lave mere tekst på den side, du har besøgende på allerede eller ved at implementere nogle af dem på en anden side.
4. Gør brug af søgeords værktøjer
Det er helt okay at bruge hjælpemidler til SEO – det betyder ikke, at du snyder. Tværtimod snyder du kun dig selv, hvis du ikke bruger dem.
Jeg bruger selv et værktøj kaldet Ubersuggest til at finde de mest relevante søgeord. Det fungerer på den måde, at når jeg har fundet et eller flere primære søgeord, jeg godt vil undersøge, kan programmet fortælle mig, hvad der er flest, der søger på.
Herudover kan den give mig en liste med relaterede søgeord, og også vise dig, hvilke der er mest relevante for dig at bruge. Værktøjet er god til at finde de sekundære søgeord, men også til at finde ud af, hvad der er bedst, at du bruger som det primære søgeord på din side.
Ubersuggest har også mange andre funktioner, som jeg kun kan anbefale dig at kigge ind i. Du kan med dette værktøj også finde ud af, hvilke søgeord der giver dig mest trafik.
5. Brug synonymer som søgeord
Ud fra nogle af de andre trin har du nu fundet nogle søgeord, der ville være godt at få implementeret på din side.
Inden du går i gang med at skrive teksten, kan du også tænke på, om der er nogle synonymer for dine søgeord. Det kan også være, at der er nogle ord, der kan skrives på to måder.
Google er efterhånden blev klog nok til at forstå, hvis man eksempelvis skriver ‘dahl’ eller ‘daal’, men det skader ikke at skrive begge dele. Hvis der ikke umiddelbart er nogle synonymer, så er du klar til at skrive din tekst!